Huur betalen

U betaalt iedere maand huur. U betaalt voor de woning (netto of kale huur), voor servicekosten en soms voor onderhoudsabonnementen. Alle delen samen vormen de bruto huur. De samenstelling van uw huur staat in de huurspecificatie.

Huurverhoging

Ieder jaar gaat uw huur omhoog op 1 juli. Hoeveel uw huur omhoog gaat, hangt af van uw huurcontract. U krijgt daar vóór 1 mei de huurverhogingsbrief. Voor de vrije sector en bedrijfspanden zijn er andere regels.

Wilt u weten wat uw nieuwe huur wordt? Vóór 1 mei krijgt u deze per brief. Vanaf 1 juli kunt u de nieuwe huurspecificatie ook bekijken op Mijn Bright Wonen.

Huurtoeslag

Huurtoeslag aanvragen kan als u een sociale huurwoning heeft en uw inkomen laag is. U regelt dit zelf via Belastingdienst Toeslagen. Als u huurtoeslag aanvraagt, rekent u met de kale huur en een deel van de servicekosten. Het is belangrijk dat wanneer er iets wijzigt in uw situatie, bijvoorbeeld uw inkomen of gezinssamenstelling, dat u dit doorgeeft aan de Belastingdienst.

Servicekosten

Servicekosten betaalt u voor bijvoorbeeld schoonmaak en onderhoud aan de lift. Soms zijn ook water, gas en stroom een deel van de servicekosten.

Voor servicekosten betaalt u maandelijks een voorschot. Aan het eind van het jaar krijgt u een afrekening. Soms moet u extra betalen, soms krijgt u geld terug. ​

U kunt zelf bekijken in de huurspecificatie waar uw huurprijs uit opgebouwd is.

Onderhoudsabonnementen

Wij bieden ook onderhoudsabonnementen. Dit zijn extra diensten van Bright Wonen, waarmee u extra onderhoud en reparaties kunt krijgen. Ook hebben we een glasverzekering voor huurders.